Sosiaalivakuutuksen printti ja verkko digiaikaan

Sosiaalivakuutus-lehdelle haluttiin sosiaalipolitiikan supervuoden lähestyessä lisää moniäänisyyttä ja huomioarvoa sekä printissä että verkossa – ja siinä onnistuttiin.
SosVak_cover

Kansaneläkelaitoksen julkaisema Sosiaalivakuutus on perinteikäs asiantuntijalehti ja sosiaaliturvan mielipidevaikuttaja. Sosiaalipolitiikan supervuoden 2016 lähestyessä printtilehti haluttiin päivittää digitaaliseen aikaan ja tuoda lehteen lisää moniäänisyyttä ja huomioarvoa. Myös vuotta aiemmin lanseerattua verkkomediaa haluttiin tuoda enemmän esille ja täydentää uusilla ominaisuuksilla.

SosVak_spread

Uusi digiajan konsepti

Sosiaalivakuutus on vakiintunut media, jolla on laaja lukijakunta. Digitaalisella aikakaudella kilpailu huomiosta on kuitenkin yhä kovempaa. Siksi printti- ja verkkolehti haluttiin asemoida uudestaan yhä vaikuttavammiksi, ja samalla selvittää kohderyhmien odotukset ja tarpeet.

Uudistustyö käynnistettiin haastattelututkimuksella, johon valikoitiin kohderyhmän keskeisiä edustajia. Kehittämällämme kolmikenttämallilla poimittiin kohderyhmän odotukset ja yhdistettiin ne lehdelle asetettuihin tavoitteisiin.

Verkko- ja printtilehdelle tuli kummallekin oma selkeä tehtävänsä, jonka perusteella muodostettiin uusi, digitaalisen ajan konsepti, ja lehti profiloitiin aiempaa voimakkaammin päättäjälehdeksi.

Lehti auttaa lukijoita pysymään edellä aikaansa ja saamaan oikea-aikaista tietoa päätöksentekonsa tueksi. Samalla Kela voi tuoda esille näkemyksiään ja osaamistaan ja vahvistaa mielipidevaikuttajan rooliaan.

SosVak_desktop

Lukijamäärä kolminkertaistui

Uudistunut lehti herätti huomiota ja synnytti keskustelua lukijoiden joukossa, viestimissä sekä sosiaalisessa mediassa. Verkkomedia nousi printtimedian rinnalle ajankohtaisuudellaan, ja uudistuksen seurauksena verkkomedian lukijoiden määrä kasvoi kolminkertaiseksi. Uudistusta tuettiin markkinoinnilla pääasiassa sosiaalisessa mediassa.

– Uudistus on auttanut pitämään sosiaaliturvan kannalta tärkeitä asioita yhteiskunnallisessa keskustelussa. Yhteistyössä meitä on erityisesti ilahduttanut Otavamedia OMAn aktiivinen ja eteenpäin vievä ote lehtemme kehittämistyössä, kertoo Sosiaalivakuutuksen päätoimittaja Minna Latvala Kelasta.

SosVak_mobile

Kysy tai kommentoi!