Slush 2016 väläytti digikehityksen lähitulevaisuutta

Tekoäly, robotit, virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR) nostavat bisneksen pian uudelle tasolle.

Olen jo pienestä tytöstä asti ollut hulluna kaikkeen, joka liippaa scifi- ja avaruusteemoja. TV-sarjoista taisteluplaneetta Galactica sekä Star Wars- ja Matrix-leffat ovat kaikki tehneet minuun lähtemättömän vaikutuksen. Ehkä juuri siksi rakastan myös kaikkea, mikä liittyy virtuaalitodellisuuteen (VR) ja lisättyyn todellisuuteen (AR) sekä tekoälyyn. Slush 2016 esitteli monia kiinnostavia uutuuksia ja ideoita, tässä niistä oma top 5 -listaukseni.

1. Tekoälyn nopea kehitys nostaa digikehityksen kokonaan uudelle tasolle – robotit eivät jää vain suorittavan työn tekijöiksi

Slushissa esiteltiin muun muassa Furhat robotics, hyvin sympaattisen näköinen innovaatio, jota mainostetaan maailman sosiaalisempana robottina. Karvalakkia käyttävän Furhat-robottipää mukailee humaania käytöstä ja vallitsevaa sosiaalista kontekstia. Sen ilmeet ja ”persoonallisuus” ovat hyvin sympaattiset ja puhe miellyttävää. Robotti on vuosien tutkimuksen ja kehittelyn tulos, ja kehitystyöhön haetaan koko ajan mukaan uusia innovatiivisia kumppaneita, yrityksiä ja tutkimusyksiköitä.

2. Ne yritykset voittavat, jotka panostavat ensimmäisten joukossa tekoälyn käyttöönottoon

IBM:n Jukka Ruponen esitteli Watsonia, tekoälyllä ohjautuvaa kognitiivista järjestelmää, joka toimii missä laitteessa tahansa – vaikkapa tietokoneella tai autossa.

Watson kykenee esimerkiksi visuaaliseen tunnistamiseen, keskustelun muuntamiseen tekstiksi, persoonallisuuden tarkkaan arviointiin (mielenkiintoisia mahdollisuuksia markkinoinnissa!), eri vaihtoehtojen laajaan vertailuun sekä parempien päätösten tekoon faktaperusteisesti. Watson myös kehittyy oppimalla jatkuvasti eteenpäin, eivätkä edes sen kehittelijät voi vielä tietää, mihin tämä kaikki lopulta johtaa. Watsonin kehitysyhteisöön on mahdollista liittyä mukaan.

3. Päiväunet saavat pian täysin uuden merkityksen

Suomi on pian VR:n ja AR:n hot spot, kun ”maailman salaisin start-up”, floridalainen Magic Leap, avaa toimistonsa Suomessa.

Virtuaalitodellisuus on iso kehitysalue myös Googlelle, jonka ensimmäistä askelta, pahvista Cardboardia, on toimitettu asiakkaille jo yli 5 miljoonaa kappaletta. Muun muassa New York Times otti Cardboardin käyttöönsä jo aikaa sitten.

Googlen Daydream on taas kehittäjänsä mukaan ensimmäinen laadukas VR-alusta, joka sopii älypuhelimiin. (Laadun on oltava VR:ssä huippua, ettei tule huono olo katsellessa!)

Saksaan palvelu lanseerataan jo nyt, ja ensi vuonna sitä markkinoidaan laajemmin. Android-puhelmia on tulossa myyntiin Daydreamilla varustettuna. Palvelu toimii, kun puhelin kiinnitetään headsetiin silmien eteen. Daydreamilla voi katsoa esimerkiksi 10–15 minuutin pätkissä konsertteja. Mielenkiintoista nähdä, miten Daydream otetaan käyttöön sisältömarkkinoinnin piirissä.

4. Mixed realityn esiinmarssi

Microsoft HoloLens-lasit yhdistävät reaalimaailman fyysiset paikat, ihmiset, laitteet ja tavarat saumatta virtuaalimaailmaan hologrammien avulla. Lasit antavat vapauden työskennellä, luoda ja kommunikoida aivan uudella tavalla.

Esimerkiksi Thyssenkruppin hissikorjaaja voi korjata hissiä lasit päässä, eikä tarvitse mukaansa enää manuaalia tai kannettavaa, vaan voi saada lasien kautta yhteyden ohjauskeskukseen, josta hänelle kerrotaan korjausohjeita. Nasa kokeili yhteyttä astronautin kanssa avaruusasemalla, jolloin Houstoniin voitiin jakaa lasien välityksellä astronautin näkymä. Mahdollisuudet tulevaisuudessa näyttävät rajattomilta. Jos aihe innostaa, katsopa tämä video:

 

5. Ideoita, tuotteita ja palveluita on testattava koko ajan, sillä ympäristö ja sen myötä kuluttajien odotukset ja tarpeet ovat jatkuvassa muutoksessa

”Usein minulla ei ole hajuakaan, mikä on lopputulos, mutta on tietoa, miten etenemme. Kokeilu on ainoa tapa oppia. On parempi tehdä protyyppejä kokeiltavaksi ja muokata tuotetta näistä saadun kokemusten mukaisesti”, totesi Slushissa keskiviikkona esiintynyt Google Venturesin Brader Kowitz, joka on kehittänyt muun muassa Gmail- ja Google Trends-palveluja.

Niinpä. Kukaan meistä ei voi täysin tietää, mitä kaikkea tuleman pitää digikehityksen myötä, mutta ainakin yksi asia on varma: Ainoa keino pysytellä pinnalla, niin sisältömarkkinoinnissa kuin kaikessa muussakin bisneksessä, on pitää silmät ja mieli avoimena ja tutkia uusia esiin nousevia mahdollisuuksia. Kaikkea ei voi osata eikä edes hallita, mutta tärkeintä onkin ymmärtää, mihin kehitys on menossa ja millaisia ovat sitä vetävät voimat.

 

Kirjoittaja on pitkän linjan digitalisti, joka tasapainoilee suhtautumisessaan digikehitykseen optimisen innostuksen ja terveen kriittisyyden välillä.

 

Kysy tai kommentoi!

Lisää samalta kirjoittajalta

Tärkein kohderyhmäsi on hakukonerobotti – huomioi nämä asiat sisältömarkkinoinnissaJakelu & Markkinointi14.10.2016