Viisi syytä, miksi yritys tarvitsee vahvan oman median

Omaa mediaa ei kannata ryhtyä rakentamaan ilman yritysjohdon sitoutumista, mutta usein johdossa ei ymmärretä sisältömarkkinoinnin merkitystä. Kokosimme vinkit keskustelun tueksi. Katso myös video!

 

Oma media on arvokas lisä yrityksen markkinoinnin työkalupakkiin. Kysymys ei ole siitä, että pitäisi jotenkin valita, lähteäkö panostamaan ostettuun vai omaan mediaan. Mikset tekisi molempia? Parhaimmillaan oman ja ostetun median ratkaisut luovat yhdessä vaikuttavan kokonaisuuden, jossa molemmat osat tekevät strategisesti työtä liiketoiminnan tavoitteiden eteen.

Siinä missä kampanjan tavoitteena on herättää ja houkutella, yrityksen omassa mediassa sisällöt työskentelevät myös niinä hetkinä, kun kampanjaa ei ole käynnissä. Oman median sisällöt palvelevat esimerkiksi tiedonhaussa, inspiroivat ostamaan, rakentavat brändiä, vahvistavat olemassa olevia asiakassuhteita ja luovat uusia. Samalla myös oma henkilöstö ja yrityksen kumppanit voivat tukeutua oman median sisältöihin.

Olemme viimeistään nyt tilanteessa, jossa jokaisen kasvuhaluisen yrityksen olisi aika muodostaa oma kantansa omaan mediaan ja sisältömarkkinointiin – todennäköisesti ainakin osa kilpailijoista kun tekee sitä jo. Lähteäkö mukaan peliin vai ei? Millaista kilpailuetua oma media meille tuo? Millaisia odotuksia luomme sisältömarkkinoinnille? Mitä se tarkoittaa resurssimielessä ja osaamismielessä? Ja mikä tärkeintä, osaammeko ja ehdimmekö tehdä itse vai löytyisikö sittenkin markkinoilta meille sopiva kumppani?

Päätöstä oman median rakentamisesta ei kuitenkaan kannata tehdä ilman yrityksen johdon sitoutumista sen vaatimiin resursseihin ja tavoitteisiin. Mutta ymmärretäänkö yrityksenne johdossa oman median merkitystä? Allokoidaanko omaan mediaan riittävästi varoja ja osaamista? Keräsimme alle viisi syytä, miksi jokainen yritys tarvitsee vahvan oman median.

# 1 Digitalisaatio on tehnyt siitä mahdollista

Minut tuntevat tietävät, että puhun jatkuvasti meidän elävän sisältöjen aikakautta. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut näin helppoa ja taloudellisesti järkevää luoda yritykselle omaa mediaa.

Digitaalinen murros on demokratisoinut yritykset. Enää ei vaadita pääomia ryhtyä mediaksi, vaan pienikin yritys voi saavuttaa globaalin näkyvyyden. Myös kuluttajat ovat tottuneet sisältöjen käyttöön ja saatavuuteen: Oletamme, että meillä on koko ajan pääsy juuri sen tiedon äärelle, mikä  meitä sillä hetkellä kiinnostaa. Tästä johtuen sisältöjä on tarjolla jo niin paljon, että vain ne, jotka tekevät strategialähtöisesti, voivat onnistua.

#2 Oma media luo kilpailuetua

Liiketoiminnalle oman median hyöty tulee kilpailuedun saamisesta. Moni yritys toimii markkinoilla, jossa tuotteet, palvelu, saatavuus ja hinnat ovat hyvin samanlaisia. Kun tunnetaan asiakaskunta tarpeeksi hyvin, yrityksen ostopolkua voidaan varustaa erilaisilla sisällöillä, jotka puhuttelevat asiakasta suoraan ja kuljettavat häntä  ostopolulla eteenpäin.  Tämä ei estä tekemästä samaan aikaan muita normaaleja markkinointitoimenpiteitä.

#3 Rakennat yrityksellesi yleisön – ja saat siitä dataa

Omaan mediaan tulisi suhtautua yhtenä yrityksen palvelukanavista. Sisällöillä palvelemisella tarkoitan sitä, että kun yritys tekee sisältöjä aidosti yleisön tarpeisiin, siitä tulee hyödyllinen ja asiakkaat alkavat hakeutua yrityksen oman median sisältöjen pariin. Näin syntyy aluksi palvelusuhde, mutta kun yritys jatkaa sisällöillä palvelua johdonmukaisesti ja tarpeeksi pitkään, palvelusuhde kääntyy ennemmin tai myöhemmin kaupalliseksi suhteeksi. Tätä on hyvin vaikeaa tehdä ilman omaa mediaa.

Ja kun yrityksen oman median ympärille syntyy yleisö, se saa käyttöönsä entistä enemmän dataa kohderyhmistään ja siitä, mikä heitä kiinnostaa. Tätä kannattaa hyödyntää myös sisältöjen suunnittelussa ja kohdentamisessa.

#4 Koko yritys hyötyy oman median sisällöistä

Oma media ei ole ainoastaan asiakassuhteiden hoitoa, vaan myös erinomainen sisäinen työkalu: Kerran hyvin suunniteltua ja tuotettua sisältöä kannattaa käyttää hyödyksi yrityksen kaikissa osissa: viestinnässä, markkinoinnissa, myynnissä ja asiakaspalvelussa. Oma media auttaa myös sanoittamaan, miksi yritys on ylipäätään olemassa. Näin ollen koko henkilöstö pystyy tukeutumaan omaan mediaan ja viestimään yhtenäistä viestiä myös omiin verkostoihinsa.

#5 Olet arvokkaampi kumppani

Viimeisimpänä mutta ei suinkaan vähäisimpänä: vahva oma media säteilee väistämättä myös ympäristöönsä. Kaikki yritykset ovat osa taloudellista ekosysteemiä. Se, joka pystyy tuottamaan sinne hyvää sisältöä, on kumppanina myös arvokkaampi.

Parhaimmillaan kumppanisi kiinnostuvat myös rakentamastasi yleisöstä, jolloin oma media lopettaa olemasta pelkkä markkinointikulu.

Lopuksi

Onnistunut sisältömarkkinointi vahvistaa olemassa olevia asiakassuhteita, luo uusia ja saa aikaan toimintaa. Siksi yhä useampi yritys rakentaa ostetun median rinnalle vahvaa omaa mediaa. Jotta yritys voi ryhtyä mediaksi, sen on myös toimittava kuten media. Tämä vaatii strategiaa, osaamista ja resursseja – eli myös johdon sitoutumista.

Kysy yrityksesi johdolta seuraavat kysymykset:

  • Riittävätkö nykyiset kilpailuetumme?
  • Pääsemmekö tavoitteisiin nykyisillä markkinointiviestinnän toimilla?
  • Voisimmeko palvella asiakkaitamme entistä paremmin sisältöjen avulla?
  • Olemmeko koskaan ajatelleet itseämme mediana?

On aika ottaa asiaan kantaa.

 

Kirjoittaja on Otavamedian OMAn myyntijohtaja, jolle sisällöt ovat brändikokemuksia.

Kysy tai kommentoi!

Lisää samalta kirjoittajalta

Ajattele omalla tavallaSisällöntuotanto21.04.2016
Kenen perässä sinä juokset? Sisältö­markkinointi tukemaan koko ostopolkuaSisällöntuotanto21.04.2016
Markkinoinnin automaatio – teknologia kunnossa, entä sisällöt?Strategia & Konseptointi20.04.2016
Kalleinta sisältöäJakelu & Markkinointi13.04.2016